De ce vrem sa regionalizam Romania? Argumentele proiectului, demontate de analisti

Vineri, 10 Mai 2013, ora 08:03
4384 citiri
De ce vrem sa regionalizam Romania? Argumentele proiectului, demontate de analisti

Guvernul vrea sa demareze procesul de regionalizare a Romaniei in acest an, argumentand prin beneficiile pe care le va aduce, si anume absorbtia fondurilor europene, descentralizarea si reducerea birocratiei. Totusi, aceste argumente nu stau in picioare, spun analistii contactati de Business24. Ei acuza prea multa graba si o abordare superficiala a unuia dintre cele mai importante proiecte nationale din ultimii 20 de ani.

Executivul ia in calcul angajarea raspunderii Guvernului pe legea regionalizarii, schimbarea Constitutiei si impartirea administrativ-teritoriala a tarii in opt regiuni, pana la sfarsitul anului.

"Nu suntem inca pregatiti pentru regionalizare, nu s-a creat inca o strategie foarte clara in ceea ce priveste criteriile regionalizarii: economice, sociale politice, etnice", a declarat pentru Busines24, analistul economic Mircea Cosea. Punctul de vedere este sustinut si de analistul politic Cristian Parvulescu, care nu vede posibila demarare a procesului de regionalizare mai devreme de primavara lui 2014.

Autoritatile raman, totusi, de neclintit in obiectivul lor. Atat Puterea cat si Opozitia si-au adaptat deja structura de conducere pentru noua impartire teritoriala. La conducerea PSD si PDL au fost numiti cate opt vicepresedinti regionali, care ar putea sa preia conducerea Consiliilor Regionale, in etapa de tranzitie a noii administratii romanesti.

  • Imbunatatirea ratei de absorbtie a fondurilor UE?
  • "Pe mine ma intereseaza si imi doresc si cred ca este bine pentru Romania ca acest proiect sa se realizeze si este la fel de important ca si modificarea constitutiei. Este important pentru modul in care ne organizam in perioada 2014-2020, de utilizare a fondurilor europene. Trebite sa imbunatatim, sa avem o strategie foarte clara", a spus Victor Ponta, miercuri seara, in cadrul unei emisiuni la Antena3.

    Totusi, teoria conform careia Programul Operational Regional (POR) va inregistra performante mai bune, in cadrul regiunilor, nu este impartasita si de mediul de afaceri. O analiza economica realizata de Consiliul National pentru Intreprinderi Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) ofera concluzii sceptice cu privire la acest deziderat.

    "In conditiile actuale, procesul de descentralizare-regionalizare nu poate fi interpretat drept un factor major de stimulare a absortiei fondurilor europene. Pentru a realiza acest deziderat, se impune imbunatatirea calitatii actului de guvernare, care ulterior, poate prezenta si premisa pentru o descentralizare mai "adanca", se arata in documentul intitulat "Impactul regionalizarii asupra absorbtiei fondurilor europene in Romania". Mai mult, analiza atrage atentia asupra unui posibil blocaj in accesarea fondurilor europene, avand in vedere ca "reautorizarea acestor regiuni de catre UE, ar putea dura de la cateva luni pana la un an".

    Un alt raport, realizat de Societatea Academica Romana, atrage atentia asupra pericolului cresterii disparitatilor economice intre regiuni.

    "Incapacitatea de a prioritiza nevoile de dezvoltare diferite ale fiecarei regiuni si lipsa luarii in

    considerare a unor garantii ca tintele pe care si le-a propus POR prin proiectele finantate pot conduce la reducerea disparitatilor intre regiuni, sau la cresterea economica la nivel regional, inca saboteaza

    mare parte din impactul pe care il pot avea aceste fonduri", se arata in documentul SAR.

    Si pana acum, statisticile au confirmat ca disparitatile dintre regiunile de dezvoltare sunt in crestere, iar cele doua regiuni mai sus mentionate au inregistrat cele mai bune performante, in contrast cu celelalte, potrivit unui tabel din cadrul raportului.

  • Descentralizare prin centralizare?
  • "Sunt unul dintre premierii care cred ca Guvernul are prea multe atributii si ca un guvern mai suplu, mai eficient trebuie sa cedeze o parte importanta din aceste atributii catre regiuni, municipii, orase. O fac din convingere. Eu ma confrunt zilnic cu aceasta supracentralizare. Statul roman s-a supracentralizat in ultimii ani", a spus premierul in cadrul unei dezbateri la Academia Romana pe tema regionalizarii.

    Desi, la nivel declarativ, Romania se pregateste de zor de descentralizarea aparatului de stat si divizarea puterii, autoritatile continua sa conceapa masuri care conduc la efectul contrar: concentrarea puterii intr-o singura institutie.

    "Romania este in plin proces de descentralizare prin regionalizare, dar in acelasi timp infiinteaza structuri, in puncte cheie ale economiei care duc la centralizare", a declarat analistul politic, Cristian Parvulescu pentru Business24.

    Una dintre aceste initiative este infiintarea Programului National de Dezvoltare locala. Practic, toate proiectele primariilor si consiliilor locale vor fi "la cheremul" ministrului Dezvoltarii, Liviu Dragnea.

    Programul National de Dezvoltare locala va reuni patru norme guvernamentele care acopera 70% din investitiile la nivel local din Romania. In "pixului" lui Dragnea vor sta proiecte in valoare totala de 5 miliarde de lei.

    De asemenea, pentru a "pregati" regionalizarea, guvernantii au decis infiintarea unei institutii care sa controleze mai multe piete. Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) va prelua activitatea comisiilor de supraveghere ale CSA, CSSPP si CNVM.

    Un alt proiect controversat este infiintarea unui Fond de investitii in energie care vizeaza strangerea tuturor participatiilor statului din domeniu, cu active de ordinul miliardelor de euro, la pixul ministrului delegat Constantin Nita.

  • Reducerea birocratiei printr-o noua patura administrativa?
  • "Va fi o reducere a birocratiei, pentru ca ne putem indrepta catre ghiseul unic, daca reusim sa stragem majoritatea institutiilor administrative intr-un singur loc, nemaidepinzand de minister", a spus recent, ministrul Liviu Dragnea.

    Ipoteza este una imposibila, potrivit analistilor, avand in vedere ca se va crea o noua patura administrativa.

    Proiectul de regionalizare a Romaniei se inspira, in mare parte, din modelul francez. Aparatul administrativ din aceasta tara devoreaza aproape jumatate din bugetul statului.

    "Birocratia franceza e cea mai mare si stufoasa din Europa. Administraia numara peste cinci milioane de bugetari si un sistem care pregateste aceste cadre. Este extrem de bugetofaga, nu cred ca bugetul Romaniei ar suporta o proportie atat de mare de bugetari", este de parere lectorul universitar.

    Impozitarea se va face pe trei trepte: local, regional si national, potrivit ministrului Daniel Chitoiu.

    Care va fi structura administratiei regionale

    Proiectul de regionalizare, in limita in care a fost conturat pana la aceasta ora, se inspira din structura institutionala franceza. Fiecare regiune e condusa de un Consiliu Regional, ai carui membri sunt alesi prin vot. Presedintele consiliului este seful executivului si conducatorul echipei administrative. In cadrul fiecarei administratii regionale exista un secretariat general al problemelor regionale. Acesta se ocupa mai ales de proiectele cofinantate de fondurile structurale europene, care ar putea fi un corespondent al Autoritatilor de Dezvoltare Regionala (ADR).

    Un alt element comun este reprezentat de Consiliul economic si social, compus din reprezentanti ai mediului de afaceri, ai sindicatelor si organizatiilor sociale. Desi institutia are doar rol consultativ, autoritatile sunt obligate sa obtina punctul de vedere al acesteia, inainte de aplicarea oricaror masuri. Proiectul romanesc mai propune si o Curte de Apel regionala.

    Numarul prefectilor numiti de Guvern va fi redus de la 41 la opt, potrivit proiectului USL, iar in privinta presedintilor de Consilii judetene circula mai multe variante: ori se va desfiinta aceasta functie, ori vor intra in Consiliul Regional.

    Astfel, regiunile vor detine fonduri in scopul dezvoltarii echilibrate a regiunilor. Guvernul va gestiona doar proiecte nationale, toate celelalte fiind transferate catre regiuni (inclusiv fondurile din cadrul POS-urilor: mediu, resurse umane, administratie, transporturi etc.).

    Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

    #regionalizare 2013, #regionalizare fonduri europene, #regionalizare si descentralizare, #birocratie regionalizare , #Regionalizare