Sirenele taxiurilor vor rasuna din nou pe strazile marilor orase, in semn de protest fata de birocratia agresiva din primarii si pentru ca soferii nu sunt consultati de autoritati. Termenul de preschimbare a licentelor a expirat ieri, fara ca transportatorii sa poata obtine autorizatii noi.
Aproximativ 60.000 de taxiuri, cate circula
in total prin Romania, au licentele expirate incepand de ieri, dar primariile
nu sunt pregatite pentru a reinnoi documentatia necesara. Situatia astfel creata
genereaza pierderi de ordinul milioanelor de euro la bugetele locale.
Licentele necesare pentru autorizarea
activitatii de dispecerat taxi, contractele de gestiune delegata a parcurilor
auto, caietele de sarcini pentru diverse activitati prestate de transportatori si
alte contracte-cadru necesare pentru desfasurarea in legalitate a serviciilor
de taximetrie se afla abia acum in stadiul de proiect la nivelul consiliilor
locale.
Asta in conditiile in care, pana ieri,
trebuiau perfectate si aprobate, astfel incat taximetristii sa poata presta
serviciile in conditii normale, cel putin din punct de vedere birocratic. Pana
de curand, eliberarea acestor documentatii trebuia facuta de Autoritatea Nationala
de Reglementare pentru Serviciile Comunitare (ANRSC) sau, dupa caz, de
Ministerul de Interne si Reforma Administrativa (MIRA), insa aceasta atributie
a fost transferata consiliilor locale. Acestea din urma s-au dovedit a fi depasite
de situatie zilele trecute cand, in pragul expirarii termenului-limita de
preschimbare a licentelor, edilii s-au trezit ca nu au cadrul procedural
necesar.
Pe 10 aprilie, din nou in strada!
Degringolada din administratia publica
locala e cu atat mai mare, cu cat nu sunt acreditate nici macar serviciile
descentralizate care ar trebui sa se ocupe de "hartiile" taximetristilor.
Procedurile birocratice amintite mai sus presupun, desigur, si perceperea unei
taxe de 100 de euro/an/masina; de aceea, taximetristii nu sunt neaparat suparati
din cauza ca au fost lasati, practic, in afara legii in acest fel, dar
precizeaza ca „problema e la consiliile locale, nu la noi".
Taximetristii au, in schimb, o alta nemultumire:
pe 28 martie, guvernul a emis un nou act normativ referitor la activitatile de
taxi, fara ca reprezentantii acestei bresle sa fie consultati. „Am fost din nou
minimalizati, mai rau decat atat nu se putea, astfel ca ne rezervam dreptul de
a iesi in strada. Evenimentul va avea loc pe data de 10 aprilie", a
declarat, pentru „Adevarul", presedintele Asociatiei Nationale a
Patronatelor Operatorilor de Transport in Regim de Taxi (ANPOTRT), Remus
Nedelcu.
El a precizat ca, pana la data respectiva,
Asociatia va face toate demersurile necesare pentru a corecta prevederile din
acel act normativ. Este vorba, in primul rand, de necesitatea de a fi consultati
atunci cand se stabileste numarul de autorizatii de taxi pe localitate.
In alta ordine de idei, „cerem ca, in
localitatile dotate cu aeroporturi – de exemplu Otopeni sau Mihail Kogalniceanu
–, companiile si operatorii individuali de taxi din acele localitati sa aiba
prioritate in licitarea serviciilor din zona aerogarilor, inaintea celor din
marile orase", a mai spus liderul ANPOTRT.