Norvegia, o țară foarte dezvoltată din punct de vedere economic, are șosele comparabile cu ale României însă înregistrează de patru ori mai puține accidente rutiere, afirmă Asociația Pro Infrastructură.
Într-un mesaj postat pe Facebook la data de 18 septembrie 2024, Asociația Pro Infrastructură precizează că „Norvegia, una dintre cele mai bogate țări ale lumii, are doar 500 km de autostradă". De asemenea, "E16 între Oslo și Bergen, primele două orașe ale Norvegiei, are 460 km și durează 7 ore să-l parcurgi. În cea mai mare parte drumul arată exact ca DN-urile românești: viraje nenumărate, o bandă pe sens, fără parapet central. Localități, intersecții, treceri de pietoni".
Numărul de decese în accidentele rutiere din Norvegia a fost de 118 în anul 2023, adică 21 la un milion de locuitori. Drept comparație, România are circa 1600 decese pe an, adică 84 la un milion de locuitori. Asociația Pro Infrastructura consideră că această diferență uluitoare, legată de numărul de accidente rutiere, arată că „autostrăzile nu sunt un panaceu când vorbim de siguranță rutieră".
Pentru a crește siguranța pe șosele, în Norvegia se folosește sistemul "centerline rumble strip". Asfaltul este deteriorat intenționat pe mijloc, cu gropi la intervale regulate, astfel încât șoferul să fie atenționat de vibrații dacă iese din greșeală de pe sensul lui de mers. În plus, acest procedeu descurajează și depășirile.
Altă măsură aplicată în Norvegia o reprezintă camerele fixe de viteză, presemnalizate: "Șoferii sunt anunțați din timp cu un indicator. La fel ca în Suedia, obiectivul este clar: trafic cât mai sigur, dar cât mai puține amenzi pentru depășirea vitezei".
În Norvegia se circulă cu 80 km/h. În afară de curbele periculoase semnalizate, se poate merge pe "cruise control" cu 80 de kilometri pe oră.
Spre deosebire de Norvegia, România este țară membră UE. Uniunea Europeană lucrează la noi propuneri legislative cu privire la siguranța rutieră. Aceste propuneri vor fi negociate între Parlamentul European și noua Comisie Europeană. Una dintre propuneri este accea ca țările UE să interzică șoferilor începători să conducă pe timp de noapte.
...citeste mai departe despre "Norvegia are drumuri ca-n România, dar de patru ori mai puțini morți în accidente. Cum s-a ajuns la această diferență uluitoare" pe Ziare.com