Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

FT: Piata de inchirieri pare promitatoare in est

FT: Piata de inchirieri pare promitatoare in est
FINANCIAL TIMES - Exista un motiv bun pentru care marile companii de leasing sau de inchirieri auto isi indreapta tot mai mult privirile spre pietele din centrul si estul Europei.

In timp ce pietele de vehicule din Europa Occidentala au ajuns la maturitate si inregistreaza, in cel mai bun caz, o crestere lenta, cele din Rusia si din fosta Uniune Sovietica, precum si cele din noile state membre UE sunt infloritoare.



In Bulgaria, Estonia, Letonia si Lituania, vanzarile de masini noi au crescut cu o treime in fiecare din ultimii doi ani, iar in Romania cu 20%.



Insa, potrivit estimarilor realizate de RL Polk, un grup de cercetare din industria de automobile, Rusia reprezinta adevaratul fenomen. Aceasta va reusi, pana in 2010, sa depaseasca Germania si sa devina cea mai mare piata pentru masini noi din Europa.



Vanzarile din Rusia au crescut pentru prima oara anul trecut la peste 2 milioane si se estimeaza ca vor atinge 3,7 milioane pana in 2010.



Industria de leasing nu este interesata numai de numarul de masini.



Modernizarea raspandita a afacerilor si investitiile interne, in combinatie cu veniturile tot mai mari si asteptarile legate de standardul de viata, creeaza cel putin posibilitatea ca managementul specializat al parcului auto sa devina o parte integrala a vietii corporatiste est-europene intr-o maniera similara cu cea care exista de mult timp in Europa Occidentala.



Ofera "oportunitati reale", sustine Sergei Dianin, directorul executiv al unei noi divizii infiintate in Moscova de Arval, divizia de leasing si management al parcului auto a grupului bancar francez BNP Paribas - nu in ultimul rand pentru ca piata auto pentru business din Rusia si din alte state central si est-europene se afla intr-un stadiu incipient de dezvoltare.



Pana anul trecut, doar aproximativ 50.000 de masini fusesera inregistrate pentru persoane juridice.

Dupa cum subliniaza Krzysztof Florczak, directorul general al Carcade Leasing, un grup polonez de leasing, 95% dintre achizitiile auto din Rusia sunt inca realizate cu numerar.



In ciuda precautiilor legate de unele practici de afaceri si probleme de operare din interiorul tarii, mai multe grupuri occidentale de leasing intra pe piata, in special in sectorul de vehicule comerciale.

Printre acestea se numara Volvo Finance Service Vostok (masini Volvo), Scania Leasing (autocamioane Scania) si filialele de leasing ale Daimler si Mercedes-Benz.



Dintre grupurile bancare, ING Leasing a demarat, spre exemplu, operatiunile aici.



Potrivit LeaseEurope, federatia umbrela pentru industria de leasing, exista un potential semnificativ de crestere a numarului de 12 milioane de masini pe care companiile sale membre le inchiriaza deja prin leasing sau cu contract in toata Europa.



Internationalizarea operatiunilor marilor companii de leasing sau de inchirieri auto este un aspect relativ nou al acestei afaceri pentru majoritatea celor care au intreprins-o - si este in continuare privita ca o zona mai problematica decat este cazul, chiar de catre unele dintre cele mai mari grupuri din Europa.



Tony Elliott, director la biroul international de afaceri al Arval, este un entuziast confirmat.

Cu o vechime de aproape 10 ani, divizia internationala administreaza acum 150.000 de vehicule prin acorduri transfrontaliere, cu aproape o cincime mai mult decat in 2006, si reprezinta 20% din toate afacerile de leasing ale Arval.



Aceasta are angajati de diferite nationalitati pentru a oferi expertiza locala asupra regimurilor fiscale variate si a cutumelor si traditiilor locale, vizand companii cu un parc auto de cel putin 500 de vehicule.

Numarul de tari acoperite de contractul international obisnuit a crescut de la 9 la 11, a spus Elliott.

LeasePlan, grupul de leasing infiintat de banca olandeza ABN Amro, dar detinut acum in proportie de 50% de Volkswagen si alti doi parteneri de investitie, a fost un pionier al afacerii internationalizate a parcului auto si opereaza acum in 29 de tari, administrand peste 1,3 milioane de masini.



A intrat de curand si pe pietele din Romania si Turcia - ultima sub forma unei societati mixte alaturi de un grup local de leasing, Dogus Automotive.



Strategia LeasePlan ramane concentrata pe extinderea geografica, mai multe studii de fezabilitate fiind in desfasurare, potrivit conducerii.



Alte companii, precum Lex Vehicle Leasing detinuta de HBOS, nu sunt convinse.

"Piata pan-europeana este in realitate destul de mica", sustine directorul executiv Jon Walden.



"Am privit din cand in cand si in afara Marii Britanii, dar piata nu a parut atractiva din punct de vedere al rentabilitatii, in special din cauza ca nivelul serviciilor oferite in mai toate celelalte tari nu s-a dezvoltat nici pe departe atat de mult ca in Marea Britanie", a spus el.



Potrivit domnului Walden, problema cu piata pan-europeana este aceea ca firmele urmaresc sa ofere un serviciu comun dar, din cauza unor probleme precum regimuri fiscale diferite, nu reusesc.



"Astfel ca firme mari, care au pornit cu gandul ca vor avea un singur furnizor, ajung sa contracteze mai multi", adauga domnul Walden. "Germania si Franta, spre exemplu, se afla probabil acolo unde eram si noi in urma cu 10 sau 15 ani".



"Cred ca treptat vor trece la modelul nostru si ca la un moment dat vom vedea ca exista crestere si potential pentru a face bani buni. Atunci vom face o incercare".



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1781 ori